Quest XS 57

Quest XS 57

2014-03-09

2014Posted by Jan Almkvist Mon, March 10, 2014 21:36:10
En riktigt tidig vår och det är svårt att låta bli. Lyfter av huven och sätter på den lilla vindavvisaren och åker en sväng. Härligt att slippa oljudet! Det blir nog några mil i år också.

Elsas Bullrull den 29/3 innebär mellan 20 och 25 mil på en dag. Vi får väl se...

Kan detta vara något?

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post30

2013-11-26 Årets sista Questrunda?

2013Posted by Jan Almkvist Wed, November 27, 2013 22:11:33
Efter att ha deltagit i L'eroica för Vintagecyklar i Italien resulterande i en liten vurpa och 6 brutna revben + nyckelbensfraktur (men det var grymt roligt!) var det efter 2 månader äntligen dags för en tur i Questen. Problemet har inte varit att cykla men däremot att komma i och ur sittbrunnen med en axel som trilskats. Den gamla Questen var helt klart för stor för mig men XS:n är inte lätt att komma i och ur för lönnfeta gamla gubbar.

Väl nere i sittbrunnen kändes det i alla fall varmt och gott trots några minusgrader. Åkte en välbekant runda runt Storsjön över Årsunda och Bovik. Det var första gången jag provade racecapen i minusgrader så det var lite spännande. Fotluckorna i golvet hade jag täckt med Lycra som jag brukar när temperaturen närmar sig noll så frös gjorde jag inte. Första biten mot Årsunda åkte jag på stora vägen som var nästan helt bar men när jag svängde av mot Bovik var vägen i stort sett helt istäckt och väldigt gropig och spårig.

Bullret inne i kupén blev genast nästan öronbedövande och jag ångrade att jag lämnat hörselpluggarna hemma. Det hoppade och for och jag förmådde inte hålla någon fart att tala om, långa stunder gick det inte ens 30. Dessutom dröjde det inte länge förrän visiret börjande bli isbelagt och siktfältet krympte allt mer. Sista biten in mot Sandviken brukar jag normalt åka på en bred cykelbana men nu var det så spårigt och hopplöst att jag åkte ut på bilvägen. Väl hemma var sikten minimal trots att jag åkte med nästan helt öppet visir.

Jag vet att det är många Velonauter som tycker att dessa fordon fungerar bra på vintern. Det tycker inte jag. Visst går det men som jag ser det finns det få fördelar med en Velomobil när temperaturen kryper under noll och det är vinterväg. Nej, det var troligen årets sista tur så det är dags att sammanfatta 2013. Av olika skäl blev det knappt 230 mil blev cyklade med Questen detta år och inga längre turer men nästa år kanske...

För övrigt kommer denna blogg inte att uppdateras särskilt frekvent eller alls i fortsättningen som det känns nu. Om ni är intresserade av Velomobiler rekommenderar jag att ni går med i Facebookgruppen "Velomobiler i Norden" eftersom den blivit den stora mötesplatsen för VM-intresserade i hela Norden där många intressanta frågor och erfarenheter dryftas.

GOD JUL OCH GOTT NYTT CYKELÅR!





  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post29

2013-09-01 Vikingarundan

2013Posted by Jan Almkvist Sun, November 24, 2013 13:17:57
Det har varit klent med bloggningen detta år. Delvis beroende på att det sedan "Elsas Bullrull" inte hänt så mycket intressant när det gäller Quest XS. Träningsrundorna har dock gått bättre och bättre och efter lite diskussioner i vår Facebookgrupp "Velomobiler i Norden" var vi flera som bestämde oss för att prova på Vikingarundan i Uppsala. Det är ett utmärkt lopp för Velomobiler på grund av sin snälla banprofil och att vi dessutom var mer än välkomna gjorde inte saken sämre.
Tyvärr har jag klent med bilder från tillställningen men här har Per-Erik lagt upp en del. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151568470670950&set=pcb.211701452287556&type=1

Vi var hela 4 Velomobiler till start: Anders i Milan SL som dagen innan åkt Siljan Runt på ny rekordtid, Fredrik i sin Quest, jag i min Quest XS och Per-Erik i en lånad gammal Mango.

Vi startade i direkt anslutning till "snabbgruppen" och jag kände mig väldigt osäker på strategin. Jag visste att jag nog skulle kunna hålla ett snabbare tempo än snabbgruppen över de 116 kilometrarna men hur mycket? Skulle jag försöka gå med de övriga Velomobilerna? Att Anders skulle köra sitt eget race var klart men vi övriga hade ingen direkt strategi.

När vi åkt lite långsamt en bit och kommit ut på stora vägen mot Tierp försvann Anders som väntat som en avlöning i fjärrran men även vi övriga åkte om snabbgrupp med vidhängande MC-eskort eftersom det gick på tok för sakta, antagligen beroende på en ganska kraftig sidvind. Vi höll ett bra tempo alla 3 men jag är en "slowstarter" så det kändes riktigt jobbigt att hålla Fredriks tempo och mjölksyran flödade. Per-Erik gav upp först och jag hängde ytterligare någon mil men fann sedan för gott att släppa Fredrik.

Efter att ha släppt Fredrik hittade jag ett mer komfortabelt tempo och allt eftersom gammelkroppen vaknade till liv kändes det bättre och bättre. Första kontrollen i Gryttjom passerades med en tutning åt vinkande funktionärer. Efter Tierp fick jag "slör" i den hårda vinden och det rullade på i över 50 långa sträckor. Det kändes nästan som att flyga fram i den flacka terrängen på fin asfalt. Det var en delvis ny sträckning på denna del av banan på grund av ett vägarbete och det skulle visa sig innebära lite sämre väg efter att vi svängt söderut vid Österbybruk. Under ett par mil var det riktigt slitsamt på grund av ett enormt trögt underlag och konstigt motlut som såg ut att vara nedför. Här började det också dyka upp cyklister som åkte den kortare banan och det kändes skönt att sitta väderskyddad i Questen när man såg hur dom slet i motvinden med jackor luftfyllda som spinnakers.

I infarten till Uppsala lyckades jag med konststycket att åka vänster i en rondell där jag borde åkt rakt fram vilket innebar att jag tvingades till en obehaglig vändningsmanöver mitt på vägen men det var som tur var ganska glest med trafik. Åkte tillbaka till rondellen och spurtade lite mot målet där både Anders och Fredrik redan befann sig. Landade på drygt 43 i snitt vilket jag är mycket nöjd med. Fredrik hade drygt 45, Per-Erik något under 40 och Anders över 58 !!!!
Ett mycket roligt lopp som jag verkligen kan rekommendera alla Velonauter.

Här är en film tagen från en mycket snabb Anders i Milan SL: http://www.youtube.com/watch?v=eEZCxf7Dky8












  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post28

2013-05-09 Elsas Bullrull

2013Posted by Jan Almkvist Sat, May 11, 2013 21:40:10
Startade färden mot Norberg och den andra upplagan av Elsas Bullrull vid 8.30 tiden. Gott om tid för alla eventualiteter. Åkte ner mot Årsunda i ett lugnt tempo. Dock är det riktigt svårt att åka långsamt med en Velomobil eftersom man gärna vill ha lite fart in i backarna för att de skall bli så korta som möjligt. Lyckades ändå hålla ett måttligt tempo längs 272:an. Svänger av på Stallbovägen och sedan Grönsinkavägen till Horndal som de sista 10km fram till Horndal är riktigt jobbig.

Svänger sedan ut på 68:an där jag får tillbaka en hel del av de höjdmeter jag nyss förlorat och nu rullar det på riktigt bra trots låg ansträngning. Fortsätter på 68:an ända fram till just före Avesta där jag tar höger på Skogsbovägen och vidare längs Nybyvägen tills den slutar med en påfart på 68:an igen som här förvandlats till en 2+1 väg. Eftersom Trafikverket anser att det är på denna väg man skall cykla tar jag ett djupt andetag...

Efter 11 riktigt otrevliga kilometer anländer jag i god tid till Elsa Andersson enastående konditori.

Där är redan Lasse med fräsiga Alleweder och en fotograf från Västerås. Inom kort kommer också Mats och Markus från Kungsängen på sina kolfiberracers. Imponerande! Nästan på slaget 12 anländer sedan Fredrik sin knallgula Quest.

Fredrik som åkt med skumtoppen på är kraftigt överhettad och åker i enbart badbyxor vilket väcker en viss munterhet. Hela det cyklande gänget är samlat på bilden nedan.

Sedan vidtar den sedvanliga träffen med premiumfika.

Men eftersom vi alla har en lång resväg, de från kungsängen har 30 mil t.o.r., blir det en ganska kort seans innan det är dags för återfärd. Jag slår följe med Fredrik mot Hedemora och det blir en tuff körning i de inledande uppförsbackarna innan de härliga utförslöporna mot Hedemora tar vid. Loggar 91.8 km/h som mest utan att det känns direkt obehagligt. Fredrik följer med ända till Stjärnsund där vi intar lite vätska och näring innan han vänder och jag fortsätter mot Sandviken. Här står de båda Questarna i solen i Stjärnsund.

Hemma i Sandviken noteras ca: 200km och det är bara att konstatera att Elsas Bullrull nu blivit en tradition som kommer att komma tillbaka. Nästa Kristi Himmelsfärd kör vi igen!

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post27

Ny Quest

2013Posted by Jan Almkvist Sat, April 06, 2013 21:51:17
Under påsken 2013 byttes Quest 411 ut mot Quest XS 57 som är en Quest XS Carbon som enligt uppgift skall väga 27-28kg jämfört med Quest 411 som väger 38kg.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post26

2012-11-04 900 mil passerade

2012Posted by Jan Almkvist Sun, November 04, 2012 14:27:45
Passerade 900 mil på dagens runda över Bångs-Årsunda-Gavelhyttan-Kungsgården. Dimmigt men behaglig temperatur i sittbrunnen.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post25

10/6 Fikatur till Gammelstilla

2012Posted by Jan Almkvist Sun, June 10, 2012 16:17:51
Efter ett ganska långt Velomobiluppehåll kändes det skönt att åter äntra sittbrunnen och styra kosan söderut över Kungsgården-Storvik-Torsåker. Väl i Torsåker visade det sig att vägen över järnvägen var avstängd så det blev till att åka ett antal kilometer på en halvdålig grusväg. Vädret var perfekt i dag, lagom varmt och solen tittade fram emellanåt. Stannade vid dammen i Gammelstilla för att vänta in R-M som cyklade på sin Cube.

När hon anlände inmundigade vi en god liten macka vid Gammelstilla sommarcafé. Ett mycket trevligt ställe vid ett bruk där man tillverkar både öl och Whisky. Tyvärr medger inte de svenska lagarna gårdsförsäljning av något starkare än "folköl" men av ren nyfikenhet inhandlades en dylik.

Hemfärden anträddes med vinden snett in bakifrån (slör), vilket ger Questen en hel del extrafart. Från motorstadion fick jag en bil bakom mig som hängde på nästan ända till Bångs, mestadels i en fart över 45km/h. Det blev en fin söndagstur på till slut ca: 70km

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post24

17/5 Elsas Bullrull

2012Posted by Jan Almkvist Sat, May 19, 2012 09:05:22
Startade från Sandviken strax före 9 och åkte söderut mot Bångs-Årsunda

Lite gråmulet och fuktigt i luften efter nattens regnväder. Lugnt och stilla men åker ändå på GC-banan till att börja med. Det går hyggligt när den inte dräller av fotgängare och allehanda flanörer. Närmare Bångs blir banan smalare och guppigare så där åker jag ut på vägen. Tänk om dessa GC-banor skulle byggas för pendlande cyklister i stället för åt söndagsflanörer... När det gäller cykling har Sverige en mycket stor utvecklingspotential, den saken är klar.

Efter Årsunda har man sedan försett vägen med en sådan där modern oljegrusliknande beläggning som tydligen är väldigt billig men inte särskilt bra att cykla på. Ojämnheterna slits ned efter något år så att det blir bättre så länge man håller sig i bilarnas hjulspår. Kanske kan vara en förklaring till att cyklister ofta åker en bit från kanten till vissa "ordningssamma" bilisters stora förtret. Man kan lugnt konstatera att cykeln inte precis är ett prioriterat fordon för Trafikverket...

Svänger så av mot Horndal och vidare ner över By längs trevliga småvägare genom ett vackert landskap.

Observerar ett rådjur vid vägkanten som uppenbarligen är utskickad som spejare efetrsom det vänder vid min ankomst och då ser jag fler rådjur längre upp i vägslänten som också vänder av inåt skogen.

Hamnar efter ytterligare en timme i Krylbo där en avstängd vägtunnel tvingar mig till en omväg genom samhället. Väg 68 mellan Avesta och Norberg är ombyggd till mitträckesväg med en minimal vägren. Dessutom är vägen trafikerad av tung trafik så självbevarelsedriften gör att jag letar mig runt på småvägar men hamnar till slut på en grusväg som så småningom ändå leder ut på 68:an men som tur är bara en kort bit innan jag är i Norberg som är platsen för Elsas Bullrull.

http://cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=2502&BlogItem=35720

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post23

21/4 Velomobilväder

2012Posted by Jan Almkvist Sun, April 22, 2012 12:10:05

Härlig väder för en tur i Questen. På med "kragen" och iväg i snålblåsten.

Passerar Bångs. Lite svårt att fotografera körandes när man har "kragen" på så jag stannar för säkerhets skull. Stundtals är det snöflingor i luften:

Åker i makligt tempo ner mot Årsunda. Det är kraftig motvind men det påverkar inte Questen i någon större utsträckning. Backen upp genom Årsunda tas med obetydligt över fatmax-puls. Det är svårt att åka långsamt med en Velomobil men det går med lite disciplin och genom att strunta i bilar som ligger bakom och inte vill köra om. Jag har lite svårt att förstå detta beteende men jag antar att dom är nyfikna.

Åker ner förbi Trösken, en svag utförsbacke som jag normalt brukar ta i 55km/t, i dag går det knappt 50 så motvinden har nog en viss inverkan trots allt men på racern hade jag nog haft jobbigt att hålla 35...

Följer 272:an söderut, en väg som i fjol fick ny jämn asfalt strax före Trösken. Otroligt skönt. I dessa trakter har annars de nya "oljegrusliknande" beläggningarna börjat breda ut sig. Dom är inte roliga med en 2-hjulig cykel men ännu tråkigare om man har en 3-hjuling med små hjul. Läste på Trafikverkets hemsida att man tyckte dessa beläggningar hade stora fördelar men man hade inte tagit hänsyn till ökat rullmotstånd. Märkligt i dessa tider kan tyckas...

Tog av mot Gammelstilla men i stället för att fortsätta mot Torsåker över Gammelstilla, som jag ofta gör, åkte jag rakt fram längs Stalbovägen och tro det eller ej men under en kort stund tittade solen fram.

Tog sedan höger mot Horndal och följde sedan 68:an tillbaka norrut fram till Hästbo. Vägen mellan Hästbo och Torsåker är en trevlig liten kurvig väg längs fina typiska Torsåkersgårdar målade i de traditionella färgerna. Ett lätt regn störde inte känslan i cockpit.

Via Torsåker åkte jag den inre vägen mot Storvik där jag naturligtvis inte kunde motstå en räkmacka på stamstället, retrofiket Mercurius:

Efter en kanske väl lång fikapaus bar det så av hemåt via Kungsgården. Totalt ca: 110km kändes som en rätt behaglig lördagsrunda. Nu fattas det 50km till 8000km bekymmersfria kilometer med Quest 411.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post22

1/4 Ett nytt cykelår

2012Posted by Jan Almkvist Thu, April 05, 2012 21:16:16
Tredje rundan för året företogs på "lurdagen" efter att först ha tagit del av Arbetarbladets fiffiga aprilskämt som var nästan för bra.

Åkte över Årsunda ned mot Österfärnebo och tog vänster mot Hedesunda på en väg som är riktigt enslig. På första sträckan fram till Vinnersjö finns det nog inte ett enda hus. Vägen som i fjol var delvis uppbruten på grund av beläggningsarbeten var bättre nu men stundtals ganska knölig.

Framme vid Hedesundakorsningen fortsatte jag norrut på 56:an som inte är någon trevlig väg att cykla på grund av den tunga trafiken. Med Questen går det dock bra, dels för att bilister verkar se och respektera den på ett helt annat sätt än en vanlig cykel, men också för att man kan se den bakifrån kommade trafiken i backspegeln vilket ger en viss upplevd trygghet. 56:an är en otroligt snabb väg med Questen. Det går väldigt lätt här oberoende av riktning antagligen beroende på att beläggningen är jämn och snabb, något som gynnar Questen med sina 3 hjul, betydligt mer än en traditionell cykel.

Åkte sedan tillbaka till Sandviken genom skogen över Främlingshem. En fin tur trots, eller kanske tack vare, ett riktigt

ruggigt väder.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post21

22/12 Nya prylar

2011Posted by Jan Almkvist Sat, January 21, 2012 18:14:08
Monterade en vindruta i lexan och ett kedjehjul med löstagbar axel som gör det mycket enklare att byta de ljuddämpande O-ringarna. Nu är transmissionen i stort sett helt ljudlös precis som leverantören utlovade. Skönt!


Har också tagit ett svårt beslut, nämligen att hoppa av Sverigetempot. Visserligen vore det väldigt roligt men jag känner att det ändå inte är värt det med tanke på min höftprotes. Det är trots allt 230 mil mer eller mindre nonstop. Det här med riktigt långa cykelturer känns som ett mer eller mindre avslutat kapitel för mig. Umgås med funderingar på om jag ändå skall behålla Questen eller inte. Får väl ta ett beslut till våren.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post20

13/11 Fars dag

2011Posted by Jan Almkvist Sun, November 13, 2011 17:39:16

Det börjar bli dags att summera 2011 och planera för 2012. Visserligen är det ännu fullt cykelbart men planerna för nästa år börjar ta form:


http://sverigetempot.se Quest


http://www.tourofjamtland.se/ Racer


Cykelvasan MTB



Sverigetempot är en riktig utmaning och kommer att kräva noggrann planering. Måste också göra vissa justeringar på Questen. Kommer att sätta på en annan kassett, framförallt för backarna vid Klövsjå-Vemdalen. Byter 11-28 mot 11-32 vilket ger en extra lågväxel och det borde räcka. Passar också på att byta kedjehjulet som börjat låta lite illa till en mer avancerad konstruktion med kuggar och SKF-lager.


I övrigt får jag acceptera att Questen är tung men jag kommer att undvika all onödig extravikt och tröstar mig med att motvind och dåligt väder inte kommer att bekomma mig nämnvärt. Har för övrigt monterat vapenskölden på Questen i dag. Efter jul börjar hårdträningen.


  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post19

16/10 Dagtur till Uppsala

2011Posted by Jan Almkvist Sun, November 13, 2011 17:02:52
Tog Questen för en dagtur till Uppsala på förmiddagen. Passerar Årsunda vid halvtio tiden.


En kanonfin dag. Behaglig temperatur och strålande sol. Passerar Österfärnebo men inga mygg syns till. Stannar i Östervåla för lite proviantering och svarar på lite frågor om Questen från intresserade innan jag åker vidare och når Uppsala planenligt. Besöker dottern som hastigast och lämnar lite medhavda prylar men eftersom dagarna är korta anträder jag hemresan ganska snart. Skymningen faller strax före Dalälven men Questen har bra belysning så det är inte något problem.

Hemma i Sandviken efter 25mil är det riktigt mörkt.


  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post18

Mälaren Runt 6/8

2011Posted by Jan Almkvist Sun, September 11, 2011 20:39:52

Dags för Säsongens huvudmål, nämligen Mälaren Runt och Rudolph Lewis Award

Startade 05:58 tillsammans med en liten men tapper skara med målsättningen att erövra Rudolph Lewis Award. Som reglerna och banan ser ut borde det kunna gynna Questen även om det är långt ifrån så platt runt Mälaren som folk tror.

Cyklade genom ett morgonstilla Stockholm från startplatsen i Barkarby in över Tranebergsbron och över Västerbron, ner mot Skärholmen, varifrån ingen klungkörning längre var tillåten. För mig var det ingen skillnad eftersom jag med tanke på banprofilen åkte med min Quest. Fick slita bra för att hänga med klungan över broarna genom Stockholm men efter Skärholmen började det rulla på riktigt bra. Mälaren Runt körs numera som ett Randonné vilket bland annat innebär attt man måste navigera själv, i detta fall genom flera städer. Trots GPS och detaljerad färdbeskrivning, är detta inte helt enkelt när man har bristande lokalkännedom, och innebar en del extrasvängar.

Bortanför Torshälla fick man åka några kilometer på grusväg också men det gick bra även om jag fick ett rejält bredställ i en korsning som jag upptäckte väl sent. Obligatorisk stämpling i Köping där jag också fyllde på vatten. Hemlig stämplingskontroll i Västerås och sedan gick det riktigt fort i härlig medvind till Enköping. Vidare mot Bålsta och Kungsängen samt Dalkarlsbacken. Det kändes som en evighet innan målet i Barkarby.

Nådde målet 15.46 och erövrade medaljen med god marginal och inte nog med det, jag var dessutom först och fick därför medalj nummer 1 eftersom ingen tidigare klarat tidsgränsen. Detta år var det dock hela 6 som lyckades vilket delvis måste tillskrivas det i det närmaste perfekta vädret. Det är bara att lyfta på hatten för Velomobiel.nl som konstruerat en cykel som trots en 55-årig tämligen klen motor kan åka så pass fort i 33 mil. Mer info finns här.

Mälaren Runt är annars ett fantastiskt roligt arrangemang som verkligen kan rekommenderas, speciellt eftersom alla typer av cyklar välkomnas av arrangörerna.

Därmed är säsongens huvudmål uppnått. Nästa helg är det Cykelvasan i startled 30 men då får Questen stanna hemma i garaget och jag är åter en medelmåttig motionär med ambition att åka runt 4 timmar.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post17

Bollnäs-Luleå Etapp3 12/7

2011Posted by Jan Almkvist Sun, September 11, 2011 20:21:51
Startade från Norsjö vid 8.30 efter en stadig frukost. Åkte mot Glommersträsk längs en glest trafikerad väg 365 och vidare mot väg 373 där endast några korpar och en strören bryter det monotona trampandet. Framme vid väg 373 var planen att ta vägen över Gråträsk till vägen mot Älvsbyn men det visar sig vara en grusväg, vilket minnet förträngt, och nu var jag trött på grusvägar så jag fortsatte mot Piteå i stället för att ta vägen vid Långträsk i stället.
Renar finns det gott om i den här delen av landet

Linbana som numera används som åkattraktion för turister.

I ett begynnande regn stannade jag vid Norrskensgården i Långträsk och intog en delikat Souvas med utmärkt klyftpotatis. Fick också höra av innehavaren att vägen jag tänkt åka var totalt uppgrävd i flera mil. Då återsod bara att fortsätta mot Piteå för att åka runt över Roknäs-Böle-Sjulsmark-Ersnäs-Antnäs. E4:an häruppe är numera svår att cykla på och delvis motorväg.

När jag efter en lång lunchrast fortsatte mot Piteå ökade regnet i styrka men med kapellet på var det inget direkt problem. Värre blev det när regnet övergick till skyfall. I de kraftiga utförslöporna där farten på ren rull (man vill ju inte gärna bromsa bort surt förvärvade höjdmeter) översteg 70 blev det svårt att se och jag började undra om man kan få vattenplaning på en cykel. Tack och lov upphörde regnet efter några mil och resten av sträckan flöt på utan några problem och jag nådde fram till slutmålet lagom till middagen efter 22mil. Nu är det ett par veckor innan det är dags att åka hemåt. Måste bara hitta en annan rutt...

Några reflektioner:

* Det finns mycket skog och långa... raksträckor.

* De flesta samhällen och byar i Sverige ligger i dalgångar.

* Efter en härlig utförslöpa kommer alltid en uppförsbacke. Gäller det måhända även livet i övrigt eller skall man kanske se det tvärtom?

* Sverigeleden? Åkte längs den långa stycken men såg inte ens en handfull övriga cyklister. Kanske inte så konstigt med tanke på att det på grund av bristfällig skyltning, kringelkrokar och vägarbeten krävs en del tålamod för att palla med.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post16
Next »