Quest XS 57

Quest XS 57

14/11 Årets sista tur?

2010Posted by Jan Almkvist Mon, December 27, 2010 21:55:08
Efter en slaskig tur Sandviken-Kungsgården-Järbo-Sandviken är det dags att summera första säsongen med Questen. Visserligen skulle jag kunna åka även under vintern men det skulle definitivt kräva dubbdäck, åtminstone bak, och djup snö är inte det Questen är bäst på. Därför gör jag bokslut nu efter 341 mil och ser fram emot nästa säsong då många intressanta turer redan är på planeringsstadiet.


  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post11

20/10 Motionsrunda

2010Posted by Jan Almkvist Mon, December 27, 2010 21:50:40
Tänkte gå på spinning men blev utan plats så det fick bli en finrunda runt Storsjön i höstsolen med Questen i stället.



  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post10

16/10 Gysinge

2010Posted by Jan Almkvist Mon, December 27, 2010 21:43:32
Fortfarande fint höstväder. Åker ner över Hedesunda till Gysinge där jag fikar på cafeét vid forsarna innan jag åker tillbaka till Sandviken över Österfärnebo. Nu är myggen definitivt borta för i år.



  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post9

12/10 300 mil

2010Posted by Jan Almkvist Mon, December 27, 2010 21:36:19
Efter en cykelsemester i Italien i September har det inte blivit så mycket kört med Questen men idag stack jag tidigt från jobbet och åkte en runda i ett fantastiskt höstväder. Passerade 300 mil på trippmätaren och ännu har jag inte ens behövt smörja kedjan.

Däremot har jag bytt däck både fram och bak. Inte för att det behövdes utan bara för att jag ville ha smalare däck eftersom jag inbillar mig att det blir snabbare. Har nu Schwalbe Durano 35mm bak i stället för standard 50mm och Stelvio 28mm fram i stället för 35mm Kojak. Går det fortare? Nja, tveksamt om det är någon skillnad men rent psykologiskt känns det fint.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post8

4/9 Skördefest i Stjärnsund

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 21:40:15
Åker till Stjärnsund över dagen där man håller skördefest. Skapligt jobbiga slakmotor från Torsåker men belöningen kommer på hemvägen då det går riktigt fort.




  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post7

28/8 Sundborn t.o.r

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 21:24:29

Åker mot Dalarna utan att ha något bestämt mål i sikte. Passerar Svärdsjö och ganska tunga backar mot Sundborn där jag tänker mig en fikapaus. Hittar inget vettigt ställe utan åker tillbaka och fikar på ett trevligt café i Svärdsjö.



  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post6

7/8 Dagtur till Uppsala

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 21:09:14
Åkte en ny sväng t.o.r. till Uppsala eller rättare sagt Börje där en gammal kompis bor. Mitträckesvägen finns tyvärr kvar. Det märkliga är att cykling är tillåten om än med livet som insats...




  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post5

9/7 Artikel i Gefle Dagblad

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 19:29:34
En journalist ringde och ville träffa mig med Velomobilen för en artikel. Eftersom Arbetarbladet tidigare skrivit en hyfsad liten artikel om min cykling från Holland tänkte jag att det skulle kunna vara roligt. Jag medverka gärna till att sprida Velomobilens förträfflighet.

Träffade jornalisten vid Gefle Dagblads kontor i Sandviken. Dock verkade han besynnerligt ointresserad av fordonets egenskaper. Hans intresse låg mer på det spektakulära planet, d.v.s. att det var en dyr cykel som väcker uppmärksamhet. Jag försökte förklara för honom att det finns racercyklar som kostar betydligt mer utan att ge en motionär några fördelar men han föreföll ointresserad. Jag krävde då att få läsa hans artikel innan publiceringen. Jag fick ett utkast till artikeln skickad till mig och den innehöll få direkta sakfel även om den var konstigt skriven med många rena språkfel och ett konstigt fokus. Jag påpekade ett rent faktafel men insåg att själva grunden var omöjlig att göra något åt så jag godkände den trots att den egentligen var usel rent informationsmässigt.

Den 9/7 gick jag förbi Statoil och kunde läsa på Gefle Dagblads löpsedel:

Han har Sandvikens dyraste cykel!

Det var alltså kontentan? En "sensationsrubrik" helt utan värde och utan någon som helst faktakontroll. Jag kommer nog aldrig mer att låta mig intervjuas av någon dagstidning och Gefle Dagblad har jag helt tappat förtroendet för.

Men även om journalisten var en "märklig" skribent så kunde han fotografera:





  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post4

3/7 Uppsala t.o.r

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 18:18:09
Åker en sväng med Questen till Uppsala för att hälsa på dottern. 25 mil skall väl inte vara någon match men idag är det verkligen varmt, kanske sommarens varmaste dag med närmare 30 graders värme. Inget perfekt väder för en Velomobil men Quest 411 är åtminstone vit och tack vare Flintstonehålen i botten och en öppen sittbrunn svalkar det i alla fall en aning. För mig är det helt obegripligt hur man kan åka med en heltäckt Velomobil på sommaren.

Kommer fram till Uppsala utan problem även om vägen mellan Dalälven och väg 272 mot Uppsala utgörs av en riktigt usel mitträckesväg. Om man som jag har 3 hjul så är det i stort sett omöjligt att undvika att köra på "fylleräfflorna" med antingen fram eller bakhjul eftersom vägrenen är mellan 10 och 30 centimeter bred. Den som konstruerat dessa vägar är nog ungefär lika intelligent som den som hittade på vägsaltet.

På hemvägen längs denna mitträckesväg hörs plötsligt en smäll och det omisskänniga ljudet av frihetslängtande luft. Punktering längs en mitträckesväg, Kul!
Tvingades släpa fordonet till närmaste avtagsväg där jag kunde välta den på sida och byta slangen i ett moln av bromsar. Det visade sig dessutom att slangen som var av racertyp saknade adapter till fälgen som har ett bilventilshål. Ett tips till alla: Kolla detta INNAN ni ger er av på längre färder. Det fungerar INTE i längden utan.



  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post3

25-26/6

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 17:54:00
Midsommar

Eftersom vi planerat att åka till Bollnäs för att fira midsommar åker jag norrut med Questen den 25/6. Stannar i Lingbo och äter en Lingbomix men ser att det drar ihop sig oroväckande på himlen. Hoppar ner i sittbrunnen och sätter på kapellet innan jag rullar vidare mot Bollnäs. Vid Lingbo kyrka möter jag mängder av midsommarfirande festklädda människor som åker på traktorsläp och undrar i mitt stilla sinne hur det skall gå för dem när regnet brakar lös.

Och det gör det med besked bara några minuter senare. Att säga att det regnar är en underdrift. Det är ett skyfall som gör att jag knappt ser vägen framför mig. Jag stannar en stund på en P-plats men blir inte nämnvärt blöt där jag sitter i sittbrunnen med en keps på skallen. Tänk om jag haft en vanlig cykel, hemska tanke!

Fortsätter norrut i ett upphörande regn och når Bollnäs(Herte) efter någon timme. Tillbringar midsommarafton i Herte och åker hem med Questen på midsommardagen.



  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post2

13:e Juni fikatur

2010Posted by Jan Almkvist Sun, December 26, 2010 17:37:17
Första riktiga velomobilturen sedan Hollandsresan går runt Storsjön med fika i Gammelstilla.

  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post1

Juni, Quest 411 hämtas

2010Posted by Jan Almkvist Sat, November 27, 2010 23:43:16
31:a Maj

Efter en tågresa från Amsterdam till Lelystadt och en buss hämtar jag min vita Quest med serienummer 411 i Dronten hos Velomobiel.nl.

Ymte har tyvärr semester men övrig personal är hjälpsamma och trevliga. Efter en snabb fika börjar jag prova ut en lämplig sittställning. Det tar rätt lång tid eftersom jag tydligen har en ganska oproportionerlig kropp med långa ben och kort överkropp. Det krävs många justeringar och ändringar av kedjelängd innan jag hittar en acceptabel sittställning. Troligen är Questen precis på gränsen att vara för stor för mig men det fungerar till slut och jag är redo att ge mig av.

Färden går mestadels på separata cykelvägar som löper längs alla större vägar i Holland. Landskapet är helt platt och med en Velomobil spelar det ingen större roll hur det blåser.

Det borde således vara enkelt att hitta en bra rutt att följa. Eftersom jag inte kom iväg förrän efter lunch hade jag planerat en kort dagsetapp (12 mil) den första dagen.
Planeringen var det kanske lite si och så med egentligen. Jag hade bara en MYCKET översiktig utskriven karta från Googlemaps och en Garmin edge 305 cykelGPS i vilken jag laddat in en rutt som jag plottat med hjälp av programmet "Bike Route Toaster". Det skulle antagligen ha fungerat bra om det inte varit för att en Edge 305 bara kan lagra 100 ruttpunkter.

För att få plats med åtminstone 2 dagsrutter tog jag bort en del som jag tyckte överflödiga ruttpunkter. Vet inte säkert om det var därför men någonstans gick det lite galet och när vägen dessutom var avstängd på grund av en "skolmarsch" blev läget ohållbart. Som tur var fick jag en karta av 2 vänliga damer som jag frågade om vägen.

Sent omsider nådde jag till slut mitt bokade Bed&Breakfast i Stadskanaal. Där blev jag bjuden på omelett av ägarinnan och Questen fick bo inomhus i groventren under natten.

1:a Juni

Efter en magnifik bondgårdsfrukost var det dags för etapp 2. Gårdagens planerade 12 mil blev till 17 men dagens etapp från Stadskanaal i Holland till Oldenburg i Tyskland är också en kortetapp på ca: 13 mil.



Färden går mot den tyska gränsen via en gammal stad som heter Vlagtwedde.


Utan att ha uppfattat någon gräns ser jag plötsligt att vägskyltarna står på tyska. Åker på en fin cykelväg paralellt med en större väg som löper nästan spikrakt och utan backar mil efter mil. Ser mycket få övriga cyklister trots den fantastiska cykelvägen.


Överallt längs vägen blommar står enorma Rododendronbuskar i full blom.



Dagens etappmål är Oldenburg


Kommer tidigt och utan problem till Oldenburg som är dagens mål. Har blivit inbjuden på Beer & Bed hos Monika och Herman-Josef. Mycket trevligt med god mat inklusive surkål som sig bör. Monika fixade kartor och dom hjälpte mig att planera en lämplig rutt till Travemünde vilket verkligen var uppskattat.

Ett stort tack för gästfriheten!


2:a Juni

Styrkt av förplägnaden i Oldenburg bar det iväg mot Brake längs väg 211. Efter ett par timmar kom jag fram till floden Weser och Questen fick åka bilfärja för första gången.


På motsatta stranden blev det lite spännnande eftersom det satt en skylt som varnade för brant (10%) och hal flodbank. Banken var klädd med algbelagda kullerstenar. Tog rejält med sats och det gick vägen med ett nödrop och lätt hjulspinn.

Fortsatte längs separata ibland nästan trollska cykelvägar i ett överraskande vackert landskap. Tyskland är verkligen inte bara Autobahn.


Vindmöllor syns överallt på den tyska glesbygden men några kolkraftverk såg jag inte till. Däremot hann jag med att käka lite schnitsel med sparris på en genuin liten restaurang i Bramstedt.


Kom tidigt på eftermiddagen fram till det bokade natthärbärget i ett idyllisk litet samhälle vid Elbe som heter Wischhafen. Bodde på i ett nybyggt annex till ett gammalt anrikt hotell. Kanonfint ställe med vackra omgivningar.


3:e Juni

Dagen som skulle bli den tuffaste hittills startar med en färjetur över floden Elbe som inte är något litet dike visade det sig. Överfarten tog nästan en timme.


Fortsatte från Glückstadt mot Travemünde. Hade planerat en rutt runt Lübeck och det fungerade lysande men närmare Travemünde blev den tunga trafiken allt mer påtaglig.

Nådde slutligen rätt färjeterminal men vid infarten till hamnområdet satt en skylt som förkunnade att cykling var förbjuden i hela hamnområdet och cyklister hänvisades åt ett annat håll. Intet ont anande satte jag iväg längs cykelvägen men efter någon mil insåg jag att att något var fel. Vände och kom till slut tillbaka till utgångspunkten. Tog ett djupt andetag och rände iväg in på hamnplanen bland hundratals långtradare. Det var inte utan att jag kände mig en smula liten i min lilla Velomobil bland alla dessa 24-meters monster.

Det visade sig dessutom att jag fått en fordonsplats på lastbilsdäck men lastningspersonalen tyckte inte att det var en bra idé så jag fick åka ut ur färjan och upp en trappa medan alla långtradare fick vänta. Man skulle haft kameran igång...

Kände mig helt utpumpad efter dagens vedermödor och det kändes skönt att slänga sig på sängen i hytten. Hann dessutom med en pilsner i panoramabaren innan det var dags att krypa till kojs.


Dagens etapp. Resten av vägen till Sverige behövde jag inte trampa.

4:e Juni

Kom fram till Trelleborg tidigt på morgonen redo för en ny dag i sitsen. Räknade med en behaglig resa till bokat rum i Hässleholm men det visade sig bli en betydligt värre resa än väntat. För det första var den väg jag planerat i förväg inte bra att cykla på. Det är en stor skillnad att cykla i Holland och Tyskland jämfört med denna del av Sverige. Smala vägrenar, tung trafik, blåsigt och faktiskt väldigt kuperat.

Tog efter att tag av på mindre vägar vilket gjorde det lite trevligare men backigt var det likafullt. Just före Södra Sandby var jag uppe i över 80km/t nedför en backe utan att trampa och måste skamligt erkänna att jag faktiskt bromsade lite grand.

Åt lunch på en trevlig golfklubb i närheten av Höör.



Strax efteråt fick jag syn på en jordgubbsförsäljerska efter vägen och gled fram till bordet så ljudlöst att hon hajade till. Hon var nog inte förberedd på en så liten och tyst bil. Nådde sedan utan intermezzon Hässleholm fram på eftermiddagen. Questen parkerades i B&B trädgården och på kvällen blev det pizza med jordgubbar som efterrätt.

5:e Juni

Efter Hässleholm hittade jag mindre trafikerade och trevliga vägar fram till Markaryd där den gamla riksettan startar. Den vägen rekommenderas varmt att cykla på. Det är en bred och fin väg med bra asfalt och lite trafik. I Småland märker man också tydligt att folk blir mer intresserade av Velomobilen. Inte vet jag om det beror på smålänningarnas omvittnade entreprenörskap men så fort jag stannade fick jag tusen frågor av nyfikna och vänliga människor, många med kameror i högsta hugg. Flera stycken berättade att dom själva hade planer på att bygga liknande fordon och var därför nyfikna på alla detaljer.



Dagen flöt på i bra fart och redan tidigt på eftermiddagen nådde jag mitt mål i Skillingaryd efter 17 snabba mil i gynsamma vindar. Övernattade i en stuga på Skillingaryds ursprungsgård som verkligen är pietetsfullt renoverad.


6:e Juni

Nu börjar det kännas nära hem. I stort sett bara Vättern kvar och den har man ju passerat förr. Nåja, Jönköping visade sig vara mycket krånglig att passera nu när man inte hade andra cyklister att följa. Och backarna före Gränna som knappast märks när man åker Vätternrundan var grymt jobbiga med Velomobilen i den 25-gradiga värmen. Kanske dom också är värre från "fel" håll. Längs Vättern passerades också 100 cyklade mil sedan starten.


Sista biten mellan Ödeshög och Motala gick med en nästan ryslig fart i kraftig sned medvind (slör). Övernattade på Vättervågens pensionat vid Varamobaden.


7:e Juni

Dagen startar perfekt med en rejäl frukost vid Vätterns strand.


Åker sedan mot Örebro som passeras med viss möda och efter lite krångel får jag tag i en "övernattning på bondgård" utanför Köping. På vägen dit hamnar jag av misstag för första gången på en mitträckesväg och det är verkligen ingen rolig upplevelse. Att ha långtradare swischande förbi med en halvmeters marginal känns inte alls bra. Sverige är snart helt förstört som cykelturistland och ingen verkar bry sig det minsta. Helt annorlunda än i Tyskland som ändå anses som bilisternas mecka med Autobahn och fri fart.

Bondgården visar sig vara mer en stor herrgård. Tvingas åka flera kilometer på riktigt dålig grusväg och är lite orolig för punktering men det går bra som tur är.



8: Juni

Idag blir en lång dag. Vill försöka komma hem utan ytterligare övernattning vilket innebär en dagsetapp på en bit över 20 mil.

Passerar Hallstahammar som nog är det ställe där jag mött flest oförstående blickar och fått flest kommentarer på hela min resa trots att det lilla samhället passerades på några få minuter. Lite märkligt med tanke på att det finns en Velomobil här tillhörande Bruno, känd från HPV Sverige. Apropå det så möter jag en cyklist som faktiskt påminner om honom. Jag har visserligen aldrig träffat Bruno i verkligheten men på något sätt fick jag en känsla av att det kunde vara Bruno jag mötte där på en villagata i Hallstahammar, något som senare visade sig stämma. Om jag bara hade vetat det säkert skulle jag naturligtvis stannat och pratat lite...

Efter Hallstahammar blev landskapet lite småkuperat och det var riktigt trevligt att glida fram på de slingrande vägarna.

Däremot var det ont om affärer och bensinmackar så efter några mil började jag lida brist på vatten. Erinrade mig då ett tips jag fått från B&B-värdinnan i Skillingaryd som är en inbiten semestercyklist, något som man knappast kan säga om mig. Enligt henne är kyrkogårdar ett utmärkt ställe att hitta vatten på. Sagt och gjort, jag stannade vid en liten kyrkogård i Ramnäs. Började leta efter vattenkranar men då kom en trädgårdsarbetare och erbjöd mig att hämta vatten i en av kyrkogårdens lokaler. Så många vänliga människor som jag träffade under denna resa har jag nog aldrig träffat på. Måste bero på mitt udda fordon.


Fick också tipset att ta vägen över Ängelsberg. Tack för det tipset! En jättefin slingrande väg, om än aningen ansträngande stundtals. Stannade sedan i Ängelsberg och åt en angenäm lunch med en magnifik utsikt.


Väl i Norberg frestar en fika på Elsa Nordbergs café men det börjar bli sent och vill gärna hinna hem till middag så jag stålsätter mig och pinnar på mot Avesta. Då möts jag av en skylt som förkunnar att det är begränsad framkomlighet på grund av vägombyggnad mellan Norberg och Avesta. Dom skall tydligen förstöra vägen med ett mitträcke. Frågar några "locals" hur begränsad framkomligheten egentligen är och dom anser att mitt lilla fordon skulle välta av alla stenar på vägen. Tvekar länge men hittar inga vettiga alternativa vägar så jag ger mig till slut iväg ändå. Det visar sig dock att farhågorna är överdrivna, måhända ville dom inte ha mitt lilla konstiga fordon efter vägen. I vilket fall som helst är det bara på några få ställen där jag tvingas sakta in en aning. Annars håller jag nästan samma fart som trafiken och sista biten in mot Avesta går det i 50-70 hela vägen. Questen är overkligt snabb bara det sluttar aningen åt rätt håll.

Från Avesta till Sandviken går färden längs väg 68. Ingen jättebra väg för cykling men bilisterna visar verkligen hänsyn till mitt lilla fordon och sista biten förlöper utan intermezzon. Är hemma i Sandviken vid 17-tiden efter 142 mil på trippmätaren. Sammanfattningsvis har hela resan gått utan egentliga problem och jag kan inte annat än beundra det lilla fordonet. Enda problemet jag upplevt med Questen är en handbroms vars justermuttrar har en tendens att skruva upp sig emellanåt. I övrigt har allting fungerat klanderfritt och ett bättre icke motordrivet långfärdsfordon kan inte finnas.

Artikel i Arbetarbladet


  • Comments(0)//velomobil.almkvist.se/#post0